Uudistaja uudistab: kaalulangetav koogidieet maailma kõige maagilisemas kohvikus aka ulmeportaal tordidimensiooni

banner 5

Et eelmises postituses alustatud teemaga jätkata, räägin ma teile veel mõnest maagilisest paigast Wroclawis.

Ma luban, et järgmises postituses võtan ma ette absurdsused nagu haiglakülastus ja sundkorras poola keele igapäevaste fraaside ära õppimine, vanadele inimestele veganluse seletamise ja lifti lõksujäämise, seekord aga tahan ma teile rääkida oma uusimast Mekast.
(Sellisel kujul pühakodasid ehitage Tallinnasse kasvõi kakskümmend tükki.)

Ladies and gents – Mleczarnia 

Ma reisin tavaliselt alati nimekirja restoranide- ja kohvikutearvustustega ning tean täpselt, mis delikatesse, kus Pühaks Graaliks deklareeritud on. Wroclaw ja peamiselt Mleczarnia on kogu selle süsteemi peapeale pööranud. Tuleb välja, et serendipity is alive and well. 

Mleczarniasse sisse põikamine juhtus tegelikult peamiselt seetõttu, et Pawła Włodkowica tänaval oli see ainus kohvik, mis vihmasel varahommikul avatud oli ning kus mingisugustki sagimist näha võis. Tundus, et liiklust tekitasid peamiselt kohalikud ja see saab tähendada vaid üht – tegu peab olema väärt kohaga – küll nemad juba teavad.

Sissekäiku pikemalt silmitsedes sai olla tunnistajaks tööleruttajate kohvikuuksest, kohv ja kook käes, välja sööstmisele ning nii tekkis mul ka endal suur kihk trammi (või trolli, ma siiani ei ole päris lõpuni aru saanud, kumb see sarvedega on… tramm vist ikka?) ootamise asemel sensatsiooni uudistma minna.

Lähemal vaatlemisel selgus, et siseneda on lubatud ka lemmikloomadel ning läbi akna kiigates võis näha neljajalgsetest mustendavat põrandat.
Kohv ja karvapallide nätsutamine tundus hea viis päeva alustamiseks ja nii see külastus otsustatud saigi.

Sisenedes torkas kohe silma timburtonilik tumedates toonides natuke müstiline sisekujundus, mis – kui te mind teate – on 100% minu jam. 
Kui te võib-olla mäletate, siis olen ma just hiljaaegu Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (ja Hollow City) lugemisega mäele saanud, nii et Mleczarnia inetrjöör tuletas mulle kohemaid Ranson Riggsi loomingut meelde ja tekitas tahtmise kohvi kaasa ostmise asemel hommikusööki kohapeale nautima jääda.
Mis puudutab sööki ennast, siis selleni ma kohe jõuan.


Peale ägeda retrosisustuse on uksest sisse astudes võimatu mööda vaadata ka väga muljetavaldavast koogivalikust: marjakoogid, struudlid, juustukoogid, brownied…
Ma ei hakanud endale mingisuguseid illusioone looma ja kurtsin oma kaaslastele kurba saatust veganina – nende koogipidu vaadates tuleb mul endal tõenäoliselt salati peale välja minna või hea õnne korral endale mõni võileib disainida lasta.

IMG_0802

Seda vestlust kuulis pealt veel üks paar kõrvu ning mõni sekund hiljem ilmus koogileti tagant välja väikene sõbralik pea, kes perfektses inglise keeles teatas, et kõik Mleczarnias serveeritavad koogid on vegan.
Ma kordan seda ühe korra veel: KÕIK need koogid, mida te pildi peal näete, on mitte ainult vegan, vaid ka gluteenivabad.
Viimasest oli mul suhteliselt ükskõik, ma pole gluteenitalumatu (thank god), aga fakt, et ma võin ükskõik millisele koogile hambad sisse lüüa, ilma, et peaksin mingisuguse süütunde alla kannatama, tundus uskumatu.
Mul läks oma koogitüki valimise peale rohkem aega kui üheski dimensioonis aktsepteeritav on, aga õpuks langes valik vana hea brownie-juustukoogi kasuks.

IMG_0775

Sellega sai kohe veidike nalja, sest olles koogile võidukalt lõpu peale teinud, olin ma veendunud, et tegu on siiski väikese eksitusega.
NO WAY, et see kook on gluteenivaba ja veel võimatum, et piimatooteid kasutamata valminud.
Ma olin veidi õnnetu, et võib-olla läks nii, et ma just kahe suupoolega toorjuustu vitsutasin, aga samas pole ma selline vegan, kes hüsteerias laua ühest restorani otsast teise lennutab ja kõik kohtusse kaevata ähvardab – juhtus, siis juhtus, mis seal ikka.

Ma ei tahtnud ka ettekandjat terroriseerima minna ega mingisugust stseeni korraldada, aga see jäi siiski veidike kripeldama ja nii huvipärast otsustasin ma teist americanot kaasa tellides kooki taevani kiita.. ja siis veidikene ikkagi pärida, et kuidas selline koogitekstuuri limiteeritud vahenditega üldse saavutatav on.
Ma olin valmis kuulma, et kohalik Poola toorjuust ja õnnelikkude kana munad või kuidasiganes sellistest delikaatsetest olukordadest retsepti paljastamata välja tullakse, aga mind teenindanud tüdruk luges ülima professionaalsusega praktiliselt kõik koostisosad silmagi pilgutamata ette: linaseemned munaasendajana, vaniljetofu toorjuustu asemel.
Kõik vegan, ei mingeid loomseid toiduaineid.
Ma ausalt ei suutnud oma šokki absoluutselt varjata – ma pole elus midagi nii meeliülendavat söönud, ei Werneris, ei kuskil mujal.

Seda ma muidugi ka ütlesin. Unustage seitse maailmaimet, siin on midagi tõeliselt uskumatut.
Mis selle koha minu jaoks veel erilisemaks teeb, on see, et armas teenindajatüdruk ütles selle peale, et ta tahaks mulle kaks oma lemmikooki kaasa pakkida. Lihtsalt niisama!
Ütles, et ma tundun vähemalt sama suur koogisõber kui ta ise ja et kui mulle maitses brownie-juustukook, siis kindlasti lähevad peale ka cappuccino tort ja õunastruudel. ABSOLUUTSELT läksid!

Järgenevatel päevadel olin ma Mleczarnias igapäevaselt esindatud ning degusteerisin järjepidevalt kõiki menüüsolevaid koogilõike. Brownie-pähklikook, banoffee pie, trühvli-karamellitort, rullbiskviit, kookose-juustukook. You name it, I’ve had it. 

IMG_0810

17821632_1655712567773979_1149806987_n

Olles siin ettekandjatega sinapeale saanud, on mul nüüd üsnagi hea ülevaade, kuidas õige koogitegemine välja näeb ning mida vaja läheb, et sellised meeliülendavad üllitised ilmavalgust näha võiksid. Berliini jõudes läheb kohe katsetamiseks.

PS! Ma ei tea, kuidas ja mis seaduspärasuste järgi see üldse võimalik on, aga selle ohjeldamatu vitsutamise tulemusel olen ma kaalust alla võtnud. Ma ei oska selle peale muud öelda, kui et pöörduge aga minu poole, kui oma toitumisplaani koostamisel abi vajate.

 

 

 

 

Leave a Reply

